Ieder jaar organiseert het Allard Pierson ter gelegenheid van Pride Amsterdam een kleine presentatie over een queer theaterpersoonlijkheid. Dit jaar tonen wij uit onze collecties materiaal over Natascha Emanuels. De brieven, foto’s en recensies in de tentoonstelling roepen een beeld op van de mens achter deze gepassioneerde theatermaker.

Natascha Emanuels was een Nederlandse cabaretière. Na de middelbare school en een balletopleiding deed zij haar eerste theaterervaring op bij Rens van Dorth en het cabaret van Fiet en Frans Koster. Zij vertrok voor een tijd naar Engeland, waar zij onder de naam Natascha Manu meewerkte aan vele theater- en tv-producties.

Eind jaren zestig zette Emanuels haar loopbaan in Nederland voort. Zo had zij rollen in de legendarische voorstellingen Oh Calcutta en Hair. In de emancipatie van de vrouw en het feminisme zag zij de basis voor haar Vrouwencabaret, dat van 1972 tot 1981 heeft bestaan. Voor dit gezelschap leverde zij ook tekstbijdragen. Hoogtepunt was het programma Een traan voor elke roos, dat ook in het Holland Festival te zien was.

Later speelde Emanuels zelfgemaakte soloprogramma’s over jazzlegendes Billie Holiday en Chet Baker en regisseerde ze verschillende cabaret- en toneelvoorstellingen. In 2006 schreef zij het boek Afscheid van Amalia. Hoe ik mijn moeder verloor terwijl ze er nog was, over het ziekteproces van haar moeder, die aan alzheimer leed. Enkele jaren later werd de ziekte ook bij Emanuels zelf vastgesteld.

Natascha Emanuels had jarenlang een relatie met Els Korver, ideologe van het Vrouwencabaret. De minitentoonstelling is te zien van 26 juli tot 19 augustus en is gratis toegankelijk bij Allard Pierson, Oude Turfmarkt 129. Open di–zo 10–17 uur, www.allardpierson.uva.nl.

󰁓
󰀩