Home De Theatercollectie in 2016 – een terugblik

De Theatercollectie in 2016 – een terugblik

De collectie van het voormalige Theater Instituut Nederland (TIN) is sinds 1 januari 2013 in beheer bij Bijzondere Collecties UvA. De TIN mediatheekcollectie (boeken, teksten ná 1945 en gedrukte bladmuziek) is in eigendom overgegaan van de UvA en ondergebracht bij de UvA Universiteitsbibliotheek (UvA UB). De TIN erfgoedcollectie is in eigendom van de Stichting TiN en is net als vroeger nog opgeslagen in de twee depots in Amsterdam-Zuid Oost. (Vanaf 1 oktober 2016 waren de depots gesloten voor publiek in verband met de verhuizing van de Theatercollectie naar het boekendepot van de UvA.)

Drie ex-medewerkers van het TIN zijn met de collectie “meegegaan”: Hans van Keulen is benoemd als conservator/teamleider, Gonneke Janssen als Informatiespecialist, en Peter Odding als Collectiebeheerder.

Inmiddels zijn er vier jaar verstreken, en blijkt dat bezoekers, schenkers, en musea die voorwerpen in bruikleen willen nemen voor tentoonstellingen de collectie gelukkig steeds beter weten te vinden. Hier vindt u een overzicht van wat er op dat vlak gebeurd is in 2016.

Toegankelijkheid van de collectie

De makkelijk vindbare en toegankelijke website www.tin.nl (in 2016 13.068 unieke bezoekers) (in 2015  20.647 bezoekers) bevat  informatie over de collectie en over het raadplegen ervan. De website leidt direct naar de online catalogus die toegang biedt tot de gehele collectie, zowel de collectie van de mediatheek, als de erfgoedcollectie.

Het raadplegen van de boeken, teksten en gedrukte bladmuziek

Al deze materialen kunnen online worden aangevraagd en worden ingezien in de Onderzoekszaal van de Bijzondere Collecties op de Oude Turfmarkt, of in een andere bibliotheek van de UvA. Deze aanvragen lopen goed; om hoeveel aanvragen het gaat is niet te zeggen, omdat het aantal aanvragen per vakgebied of collectie niet wordt bijgehouden.

Het raadplegen van de erfgoedcollectie in de depots in Amsterdam-Zuid Oost

Omdat het om kwetsbare materialen gaat, kan slechts een klein deel van de erfgoedcollectie in de Onderzoekszaal aan de Oude Turfmarkt opgevraagd worden. In 2016 zijn daarvoor 25  (26 in 2015) aanvragen gedaan uit het depot. Het gaat daarbij om tijdschriften, foto’s, recensies, personaliamappen, archieven, bijzondere uitgaven en handschriften, en productiemappen.

De overige collectie-onderdelen moeten op afspraak in het depot in Zuid Oost worden ingezien. Deze dienstverlening stopte op 1 oktober omdat de depots gingen verhuizen. Daardoor kwamen er ook minder bezoekers naar het depot: 63 in 2016 (in 2015 kwamen er 156 bezoekers).

Rondleidingen door de depots

Gonneke Janssen ontving studenten cultuur en mediastudies van de HKU voor een rondleiding kostuums in het depot. Joke van Pelt leidde scenografiestudenten van de Theaterschool Amsterdam rond in het depot.

 

Bruiklenen uit de Theatercollectie voor tentoonstellingen

In totaal werden in 2016 10 (in 2015: 14) bruikleenaanvragen gedaan uit de Theatercollectie. Daarbij gaat het om 226 (in 2015: 123) objecten die uitgeleend werden, vooral voor tentoonstellingen door het hele land. Hieronder de belangrijkste tentoonstellingen waarvoor uit de Theatercollectie geput werd:

 

Tentoonstelling Benno Premsela – Max Heymans. Mannen met lef en stijl.

Van 14 december 2015 tot en met 28 juni 2016 presenteerde het Joods Historisch Museum de tentoonstelling “Benno Premsela – Max Heymans. Mannen met lef en stijl” over het leven en werk van vormgever en interieurarchitect Benno Premsela (1920-1997) en couturier Max Heymans (1917-1997). Beiden werden boegbeeld van een  generatie kunstenaars en vormgevers die design en mode in naoorlogs Nederland met succes op de kaart zette Voor deze tentoonstelling zijn een mantel en een japon, gedragen door Ina van Faassen en ontworpen door Max Heymans, in bruikleen gevraagd uit de Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA (Collectie TiN). Mantel en japon werden door Ina van Faassen gedragen in het programma “Wim Sonneveld en Ina van Faassen”  in 1968.

Meer informatie zie: Tentoonstelling Benno Premsela en Max Heymans

 

Tentoonstelling over schilder Ferdinand Erfmann

Vanaf 31 januari 2016 vond een overzichtstentoonstelling plaats in Museum MORE over leven en werk van Ferdinand Erfmann (1901-1968). Voor deze tentoonstelling zijn twee schilderijen uit de Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA (Stichting TiN) in bruikleen gegeven. Het gaat om de olieverfschilderijen  “Café met twee gladiatoren” (1957)  en “Twee dames in een kleedkamer“ (1945).

Meer informatie zie: Tentoonstelling Ferdinand Erfmann

 

Tentoonstelling Emmanuelshuizen – Een Gouden Broedplaats

Het Stedelijk Museum Zwolle opende vanaf 14 februari 2016 haar deuren voor een overzichtstentoonstelling die de waarde van de ateliervoorziening “Emmanuelshuizen” binnen én buiten de regio inzichtelijk maakt. Belangrijke kunstwerken, video’s, foto’s en nieuwsberichten gaven in een overzichtelijke presentatie een duidelijk beeld van de broedplaats door de jaren heen. Voor deze tentoonstelling zijn vier stokpoppen en drie affiches van poppenspeler Jan de Noord in bruikleen genomen uit de Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA (Stichting TiN).

Meer informatie zie:  Tentoonstelling Emmanuelshuizen

 

Tentoonstelling Wonen in de Amsterdamse school

De tentoonstelling Wonen in de Amsterdamse School, vanaf 9 april 2016 in het Stedelijk Museum te Amsterdam, was een spectaculair overzicht van interieurontwerpen van de Amsterdamse School: meubelen, lampen, klokken, keramiek, textiel en grafische toepassingen als behang. Maar ook toepassingen van deze stijl in het theater, waarvoor geput werd uit de Theatercollectie:  Twee decorontwerpen van H.Th. Wijdeveld voor de voorstelling van Hamlet (1918), een decorontwerp van H.Th. Wijdeveld voor Gijsbreght van Aemstel (1918), en twee theatermaskers gemaakt door Hildo Krop (1922,1926). Daarnaast nog twee foto’s van voorstellingen waarop maskers te zien zijn, onder andere van de voorstelling Vrouwe Emer’s groote strijd uit 1922 onder regie van Albert van Dalsum, waarvoor Krop de maskers ontwierp.

Meer informatie zie: Tentoonstelling Wonen in de Amsterdamse school

 

Tentoonstelling Johan Buziau (1877-1958), clown en revueartiest.

Museum Rijswijk organiseerde van 1 oktober tot en met 27 november 2016 de tentoonstelling ’Johan Buziau (1877-1958), clown en revueartiest’. De tentoonstelling brachte een ode aan één van de grootste theaterpersoonlijkheden die Nederland heeft gekend, die bovendien inwoner van Rijswijk was. Uit de Theatercollectie zijn diverse kostuums, gedragen door Johan Buziau in bruikleen gevraagd, zoals het jacquet dat hij droeg als de millionair in “Jolijt”, een Bouwmeesterrevue. Ook zijn uit deze collectie enkele “fop-artikelen” van Buziau te zien: diverse fopneuzen die hij droeg, een fopschoen (waarvan de neus geopend kan worden), en een houten hogehoed (die in stukken uiteen kan vallen).

Meer informatie zie: Tentoonstelling Johan Buziau

Bruiklenen uit de Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA (Stichting TiN): v.l.n.r. de houten fophoed, de fopneuzen, de fopschoen van Johan Buziau en het kostuum dat hij droeg als de miljonair in een Bouwmeester Revue.

Bruiklenen uit de Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA (Stichting TiN): v.l.n.r. de houten fophoed, de fopneuzen, de fopschoen van Johan Buziau en het kostuum dat hij droeg als de miljonair in een Bouwmeester Revue.

 

Tentoonstelling handpoppen van Jan Nelissen

In de foyer van Ogterop was in oktober 2016 een tentoonstelling te bezichtigen met poppen van Jan Nelissen. Hiervoor zijn 20 handpoppen van Jan Nelissen in bruikleen gevraagd van de Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA (Stichting TiN). De tentoonstelling was onderdeel van Puppet International, het internationale poppen- en figurentheaterfestival dat van woensdag 5 t/m zondag 9 oktober 2016 plaatsvindt in Meppel.

Meer informatie zie: Tentoonstelling Jan Nelissen

 

Tentoonstelling Face it! Oordelen op het eerste gezicht 

Voor de tentoosntelling Face it! Stereotypen en beeldvorming in het Joods Historisch Museum van 19 december 2016 t/m 16 april 2017 werden een aantal objecten uit de Theatercollectie in bruikleen gevraagd, waaronder brillen, fopneuzen, schminkdozen, een affiche en een foto.

Meer informatie zie: Tentoonstelling Face it!

 

Aandacht voor de collectie op de Oude Turfmarkt

Van 21 juli tot en met 19 augustus was er in de hal van de Bijzondere Collecties een vitrinetentoonstelling ‘Gay achter de coulissen’ te zien ter gelegenheid van de Europride met uniek archiefmateriaal van Lili Green, Wim Sonneveld en Albert Mol. Ook waren er drie plattegronden van Amsterdam te zien waarin het queer uitgaansleven van voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog was ingetekend door studenten van de TU Eindhoven. Deze presentatie kreeg veel media-aandacht.

Meer informatie zie: Tentoonstelling Gay achter de coulissen

Wim Sonneveld; Lili Green. Fotograaf onbekend. Herkomst: Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA.

Wim Sonneveld; Lili Green. Fotograaf onbekend. Herkomst: Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA.

 

Voor de tentoonstelling ‘Out of the box. UvA-collecties inspireren wetenschappers’ bij de Bijzondere Collecties hebben UvA-wetenschappers een keuze gemaakt uit het erfgoed van de Universiteit van Amsterdam.

Out of the box toonde de onvermoede rijkdom en inspirerende diversiteit van de verzamelingen. De tentoonstelling was te bezoeken vanaf 18 maart 2016. Voor deze tentoonstelling werden ook objecten uit de Theatercollectie geselecteerd: schoenen, een masker, een maquette en een houten jas.

Meer informatie zie: Tentoonstelling Out of the box

De vierhonderdste sterfdag van Shakespeare werd in 2016  in binnen- en buitenland op grote schaal herdacht. Geen andere toneelschrijver heeft zulke diepe sporen getrokken in de theatergeschiedenis als William Shakespeare (1564-1616). Ook in Nederland is hij tot op de dag van vandaag veruit de meest gespeelde toneelschrijver. De tentoonstelling ‘ShakespeareNL’, te zien van 16 december 2016 t/m 7 mei 2017 bij de Bijzondere Collecties, laat zien dat Shakespeare nog altijd alomtegenwoordig is, in het theater en in de populaire cultuur. In de tentoonstelling is veel materiaal uit de theatercollectie van de Bijzondere Collecties opgenomen, zoals maquettes, kostuums van Rien Bekkers, affiches en boeken. De tentoonstelling werd geopend door Gijs Scholten van Aschat.

Meer informatie zie: Tentoonstelling ShakespeareNL 

 

Kostuums ontworpen door Rien Bekkers voor “Dark Lady” (voorstelling gebaseerd op de sonnetten van Shakespeare) door Toneelgroep Amsterdam, 1999. Links: Kostuum gedragen door Casper Gimbrère als Gentleman. Rechts: Kostuum gedragen door Gijs de Lange als Dichter. Herkomst: Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA (Stichting TiN).

Kostuums ontworpen door Rien Bekkers voor “Dark Lady” (voorstelling gebaseerd op de sonnetten van Shakespeare) door Toneelgroep Amsterdam, 1999. Links: Kostuum gedragen door Casper Gimbrère als Gentleman. Rechts: Kostuum gedragen door Gijs de Lange als Dichter. Herkomst: Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA (Stichting TiN).

 

Gebruik van de Theatercollectie voor televisieprogramma

De Theatercollectie kwam in beeld in een uitzending rond Jeroen Krabbé in Verborgen Verleden (NPO), uitgezonden 19 november 2016. De familie Kinsbergen, een familie van kermis- en circusklanten, op hun beurt weer verwant aan de familie Blanus, ook kermisklanten, bleken tot de negentiende-eeuwse voorouders van Krabbé te behoren. Daarom liet conservator Willem Rodenhuis hem de archivalia van de familie Kinsbergen uit de Theatercollectie zien. Hoogtepunt was de maquette van de kermistent voor het paardenspel (de voorloper van het circus) van Blanus uit de Theatercollectie.

Gebruik van de Theatercollectie voor publicaties

In 2016 zijn er in totaal 22 leveringen geweest uit de Theatercollectie voor gebruik in boek- of webpublicaties. Een voorbeeld: Op 24 juni 2016 nam Alize Zandwijk als regisseur en artistiek leider na 18 jaar afscheid van het Ro Theater. Ter ere van haar afscheid verscheen er een overzichtsboek van haar werk, ‘Alize Zandwijk – 18 jaar Ro Theater 1998 – 2016′. Voor de publicatie werd gebruik gemaakt van de affiches in de Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA.

Meer informatie zie: Publicatie Alize Zandwijk

 

Het programma ‘Een Leven Lang Theater’ in de Stadsschouwburg Amsterdam

In Een Leven Lang Theater wordt de Nederlandse theatergeschiedenis bekeken door de ogen van een kunstenaar die een grote rol heeft gespeeld de theaterwereld, en in de geschiedenis van de Stadsschouwburg Amsterdam. De Bijzondere Collecties werken mee aan dit programma. Iedere editie wordt er een andere kunstenaar op het podium van de Stadsschouwburg geïnterviewd door een expert uit het veld. Tijdens het interview wordt regelmatig beeldmateriaal getoond. In oktober 2016 stond Hans van Manen centraal, in 2017 wordt de reeks voortgezet met edities rond Hans Kemna, Petra Laseur, Gerardjan Rijnders, Alexandra Radius & Han Ebbelaar, en Carel Alphenaar.

Meer informatie is te vinden op website van de Stadsschouwburg Amsterdam

 

Theater(boeken)salons

Op 18 februari 2016 vond bij de Bijzondere Collecties UvA een Theatersalon plaats ter gelegenheid van de toevoeging van de kledingstukken en accessoires uit de Theatercollectie aan het platform Modemuze.nl. Sprekers waren Mila Ernst, projectleider van Modemuze.nl, en kostuumontwerper Joost van Wijmen. Ook waren er tijdens deze bijeenkomst enkele kostuums uit de Theatercollectie te bewonderen.

De Theaterboekensalons zijn sinds 2014 een nieuwe reeks binnen de bestaande reeks Boekensalons die de Bijzondere Collecties al organiseren. De Theaterboekensalon van 29 juni 2016 stond geheel in het teken van het boekje Memento Lo van Cees van Ede over toneelschrijver en regisseur Lodewijk de Boer. Interviewer was Loek Zonneveld.

Meer informatie zie: Kostuums op Modemuze ; Theaterboekensalon Lodewijk de Boer

 

Theaterafficheprijs

Op zaterdag 5 november, voorafgaande aan de Museumnacht werd in het Universiteitstheater de winnaar van de  MullerVisual Theaterafficheprijs over 2015/2016 bekendgemaakt. Floor Houben ontving de prijs uit handen van de jury voorzitter en Carré directeur Madeleine van der Zwaan. Floor ontwierp het winnende affiche voor het 47e Festival van Poetry International Rotterdam. Quote uit juryrapport “Dit affiche stond dit jaar op eenzame hoogte. Het beeld is  prachtig in zijn eenvoud en raakt meteen de essentie, namelijk de individualiteit van poëzie. Wat is er immers persoonlijker dan iemands vingerafdruk?”. Tijdens de museumnacht waren affiches uit de theatercollectie te zien op de studiezaal en was er een goedbezochte ‘affiche maken’ workshop.

Meer informatie zie: Theaterafficheprijs 2015-2016 

 

Theaterencyclopedie

In 2016 stonden de activiteiten rondom de Theaterencyclopedie noodgedwongen op een lager pitje omdat het project “Theaterencyclopedie als ons levend geheugen” in 2015 werd afgerond. Tuja van den Berg kon als eindredacteur gemiddeld slechts 4 uur per week besteden aan de Theaterencyclopedie.

Gelukkig is er een vast team van vrijwilligers, waarvan er drie als redactieleden actief (dagelijks!) bijdragen aan de Theaterencyclopedie. De premièregegevens over 2016 die zijn ingevoerd in de database (adlib) worden automatisch aan de Theaterencyclopedie toegevoegd. Bijna dagelijks krijgen  op die manier nieuwe premières een pagina in de Theaterencyclopedie.

Op 23 februari 2016 vond in de Regentenzaal van de Bijzondere Collecties UvA een bijeenkomst met stakeholders plaats over de Theaterencyclopedie. Marike van Roon, hoofdconservator Bijzondere Collecties UvA was daarbij aanwezig en opende de bijeenkomst. Aan de orde kwamen de volgende vragen: Wat is de Theaterencyclopedie en voor wie is die bedoeld? Wat is er veranderd en verbeterd in het afgelopen jaar? Wat kunnen co-creatoren doen en wat doet de redactie? Vervolgens werden veel vragen beantwoord, en kwam vanuit de aanwezigen de suggestie om een klankbordgroep te vormen die kan meedenken met de Theaterencyclopedie.

Theaterencyclopedie trok in heel 2016: 209.427 (unieke) bezoekers; er werden 583.268 pagina’s bekeken, in 248.223 sessies; gemiddeld bezochten zo’n 17.500 (unieke) bezoekers per maand de Theaterencyclopedie. Dat is minder dan in 2015 (229.894 unieke bezoekers, resp. 722.207 pagina’s en 275.513 sessies); reden is dat er minder manuren beschikbaar zijn voor de redactie en dat er geen geld of menskracht beschikbaar is voor marketing/PR.

 

De Theater Collectie Selectie van seizoen 2015-2016 is weer vastgesteld.

Sinds 2003 worden uit het grote aantal voorstellingen in Nederland (variërend van 1100-1600 premières per jaar) ongeveer 100 voorstellingen gekozen waar actief een affiche, een set foto’s en een video van verzameld wordt voor de Theatercollectie. In 2011 werd deze selectieve manier om de theatercollectie verder te verrijken door de Raad van Cultuur nog aangemerkt als ‘best practice’.

Deze ongeveer 100 voorstellingen worden gekozen door een externe commissie van deskundigen. Voor seizoen 2015-2016 waren dat  Simon van den Berg, Anja Krans, Henk van Gelder, Jan Gras, Rob van der Zalm, Anita Twaalfhoven, Berthe Spoelstra, Guy  Coolen, Inge Emilman en Annette Embrechts. Deze leden maken eerst individuele keuzes.In een bijeenkomst werden deze keuzes verantwoord en bediscussieerd en kwamen zij tot de definitieve selectie.

Het belangrijkste is dat de selectie voor het seizoen 2015-2016 een representatief overzicht geeft van wat in dat seizoen op de planken gestaan heeft. Bijzonder aan dit jaar was dat er geen 100 voorstellingen werden gekozen. Men vond de kwaliteit van het seizoen gemiddeld onder de maat.

Meer info zie: Theater Collectie Selectie 2015-2016

 

Werk aan de collectie

Achter de schermen wordt doorlopend gewerkt aan beschrijving en ontsluiting van de collectie:

* poppenspel collectie Dordrecht (fotograferen en beschrijven in de database)

* archief van Leonard Frank (beschrijven in de database)

* digitaliseren van productiemappen voor het project In Reprise

* Raden Mas Jodjana (1893-1972), Javaanse danser: beschrijven van het archief van Jodjana, en het beschrijven en fotograferen van de foto’s, tekeningen, schilderijen van Raden Mas Jodjana.

* Veel tijd werd in 2016 besteed aan het voorbereiden van de verhuizing van de collectie naar de nieuwe depots.

 

Teylers Museum draagt circuscollectie over aan Bijzondere Collecties UvA

Op 3 oktober 2016 hebben het Teylers Museum en de Stichting Circusarchief Jaap Best samen de collectie van deze stichting in eigendom overgedragen aan de Bijzondere Collecties. De Collectie Best wordt gevoegd bij de reeds bij de UvA aanwezige collectie Hartmans en bij de circuscollectie van het voormalige Theater Instituut Nederland (TIN), waaronder de circuscollectie van Herman Linssen. Hierdoor ontstaat een van de grootste circuscollecties ter wereld, die voor onderzoek en onderwijs beschikbaar wordt gesteld en wordt ontsloten.

De Bijzondere Collecties gaan meer inhoudelijke expertise op dit specifieke vakgebied ontwikkelen en verder gebruik van de collectie stimuleren. Zo zullen de bestaande metadata van alle circusvoorstellingen in Europa vanaf 1883 in een database worden geplaatst waardoor zij gecombineerd kunnen worden met in de collecties aanwezige foto’s, affiches en recensies. Het kapitaal van de stichting, afkomstig uit een legaat van mevrouw Rietje Best, wordt als fonds-op-naam bij het Amsterdams Universiteitsfonds ondergebracht, waarmee het beheer en de ontsluiting van de collectie kan worden zeker gesteld. (Zie ook: Teylers Museum draagt circuscollectie over aan Bijzondere Collecties UvA )

In 2016 al werd een begin gemaakt met de invoer van de circusdatabase uit de collectie Herman Linssen. In overleg met Herman Linssen is begonnen met de database van ná 1945. De circusdatabase vormt de ruggengraat van de circuscollectie en geeft toegang tot de bronnen waar Herman Linssen informatie over de circussen heeft aangetroffen, en tot zijn omvangrijke collectie affiches, programma’s, knipsels en foto’s. In 2017 zullen de eerst affiches aan de circusdatabase gekoppeld worden.

Ook werden voorbereidingen getroffen voor een aparte Circus website, net als de Theaterencyclopedie gebaseerd op de wikimedia software.

 

Affiches uit de Collectie Best.

Affiches uit de Collectie Best.

Digitalisering van originele scripts Annie M.G. Schmidt

In opdracht van de erven Annie M.G. Schmidt is een inventarisatie gedaan van àlle materialen en archiefstukken van het werk van Annie M.G. Schmidt in de Theatercollectie. Daarbij zijn ook de originele scripts uit het archief van theaterproducent John de Crane voor het eerst goed uitgezocht, beschreven of gedigitaliseerd. Dat moest nodig gebeuren omdat er veel vraag naar is, onder andere voor heropvoeringen.

Voor zover mogelijk is de “oertekst” van de diverse scripts opgespoord en gedigitaliseerd; dus bijvoorbeeld de eerste versie van een musicalscript zoals dat bij De Crane is ingeleverd. Soms was er ook nog een  tweede versie van het script of een script met aantekeningen over belichting, muziek of regie. Voor onderzoek naar de opvoeringsgeschiedenis een bron van onmisbare gegevens. En tenslotte is natuurlijk ook de definitieve tekst zonder aantekeningen beschreven en gedigitaliseerd. Met dit project is een zeer waardevol deel van de Theatercollectie voor de toekomst gedocumenteerd en bewaard.

Meer informatie zie: Digitalisering scripts Annie M.G. Schmidt

 

Verhuizing depots

Van 1 oktober 2016 tot 1 maart 2017 was de dienstverlening van de Theatercollectie beperkt, omdat de depots gingen verhuizen. Dit betekende dat bezoeken aan de depots en/of rondleidingen in deze periode helaas niet mogelijk waren. Ook acquisitie en bruiklenen waren in deze periode niet mogelijk.

De collectie is lange tijd opgeslagen geweest in de twee depots op Keienbergweg 21 en Keienbergweg 27 (resp. vanaf 2008 en 1997). Met ingang van maart 2017 is de collectie opgeslagen zijn in het UvA depot, het IWO. In 2016 vonden alle voorbereidingen voor deze verhuizing plaats, een enorme klus waarvan de coördinatie werd uitgevoerd door collectiebeheerder Peter Odding.

Meer informatie zie: Verhuizing Theatercollectie naar nieuwe depot

 

De samenwerking met / het gebruik van de collectie vanuit de Universiteit

In de periode september–december 2016 deed een klein groepje studenten in het kader van de werkgroep Nieuwe theatergeschiedenissen vanuit Amsterdams perspectief (onder leiding van Jan Lazardzig en Rob van der Zalm) onderzoek naar theatrale evenementen in de 17e, 18e en 19e eeuw. Het is de bedoeling dat de resultaten te zijner tijd via de website met het grote publiek gedeeld gaan worden.

In het kader van het project Onstage, onderdeel van het onderzoeksprogramma CREATE, wordt momenteel het complete repertoire gereconstrueerd dat tussen 1638 en 20NU te zien is geweest in de Amsterdamse stadsschouwburg. De periode 1638 – 1772 werd eerder al toegankelijk gemaakt (zie Onstage). In 2016  werd voorbereidend onderzoek gedaan naar die bronnen in de theatercollectie die het mogelijk maken ook het repertoire vanaf 1772 te reconstrueren. Intussen is het daadwerkelijke verzamelen van data van start gegaan.

In de ontvangsthal van het Universiteitstheater aan de Nieuwe Doelenstraat in Amsterdam zijn vanaf 12 mei 2016 geluidsopnames uit de vorige eeuw uit de Theatercollectie Bijzondere Collecties (Stichting TiN) te beluisteren. Deze geluidsinstallatie is een samenwerking van Theaterwetenschap en Theatercollectie Bijzondere Collectie (TiN). Onder de titel “Vluchtig Luisteren” is een keuze gemaakt uit de meer dan 5700 gedigitaliseerde historische opnamen – monologen, toneelregistraties, interviews, theaterliederen en conférences. Initiatiefnemer van dit project is Ricarda Franzen. Zij is docente dramaturgie aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast promoveert zij over geluid in de theaterpraktijk en in archieven.

Meer informatie zie: Geluidsopnames in Universiteitstheater 

Op basis van een enquête onder theatermakers, wetenschappers en toneelliefhebbers is in 2015 jaar een lijst samengesteld van 25 Nederlandse toneelteksten die regelmatige heropvoering verdienen. De tweede fase van In reprise (Rene van Stipriaan (Stichting Digitale Werken); Rob van der Zalm (UvA) en Bart Ramakers (RUG)), werd op 28 oktober 2016 afgerond met een presentatie en discussiemiddag bij de KNAW. Een team van stagiaires uit Groningen en Amsterdam wist een schat aan data en beeldmateriaal (recensies, programmaboekjes, archiefstukken, foto’s) boven tafel te krijgen. Die informatie is nu via de website Inreprise.org toegankelijk.

Meer informatie zie: In reprise 

Ook in 2016 werd er door meerdere studenten in het kader van hun BA- of MA-scriptie, gebruik gemaakt van de Theatercollectie bij Bijzondere Collecties UvA. In het kielzog van het project In reprise werd er een aantal scripties geschreven over de Nederlandse toneelschrijfkunst betreffen, maar ook opmerkelijke ensceneringen en onderwerpen als jeugdtheater en beleid kregen aandacht. De MA-scripties zijn opgenomen in de collectie van de UBA en via de betreffende catalogus raadpleegbaar.

 

Publicaties vanuit de UvA, waarvoor van de Theatercollectie gebruik gemaakt werd of die op de collectie betrekking hebben:

* Dieleman, C., & Zangl, V. (2016). Representations of (Theatre) History in Dutch Youth Theatre. 174. Abstract from IFTR Conference, Stockholm, Sweden

* De Vos, J., Pieters, J., & de Vos, L. (2016). Shakespeare: auteur voor alle seizoenen: met een terugblik op 50 jaar voorstellingen in de Lage Landen. Tielt: Lannoo.

* Zalm, R. G. C. van der, & Lazardzig, J. (2016). De toekomst van de Theatergeschiedenis. TheaterMaker, 137(3), 70-71.