Home Blog Nieuws: Boekensalon: Freek de Jonge belicht
Boekensalon: Freek de Jonge belicht
Freek de Jonge tijdens een voordracht (2010)

Op dinsdag 9 december spreken Just Enschede, Henk van Gelder en Rob Hartmans over de betekenis van Freek de Jonge voor het Nederlandse cabaret. Zij doen dit onder leiding van Wim Brands en in aanwezigheid van Freek de Jonge zelf, tijdens een Boekensalon bij de Bijzondere Collecties.

 

Over deze boekensalon

 

Toeval of niet, rond Freek de Jonges zeventigste verjaardag verschijnen drie boeken waarin hij de hoofdrol of op zijn minst een belangrijke rol speelt. De drie auteurs – Just Enschede, Henk van Gelder en Rob Hartmans – wisselen tijdens de Boekensalon van 9 december met elkaar van gedachten over Freeks ontwikkeling als cabaretier en de invloed die hij heeft gehad op Bram Vermeulen en anderen. Freek de Jonge geeft ook zelf zijn visie.

 

Boekensalon-640px

 

Rob Hartmans: Freek

 

In Freek beschrijft en analyseert historicus Rob Hartmans de ideeën van Freek de Jonge (1944) en plaatst hij ze tegen de achtergrond van de ontwikkelingen die Nederland sinds de jaren vijftig heeft doorgemaakt. Hoewel Freek de Jonge zonder meer de grootste komiek van zijn generatie is, heeft hij nooit uitsluitend de lach gezocht. Hij geldt als een van de iconen van de jaren zestig en zeventig, toen alle taboes en heilige huisjes gesloopt dienden te worden en de ultieme vrijheid het ideaal was.
Op zoek naar de spanning tussen vrijheid en gebondenheid, en verstand en gevoel, heeft Freek de Jonge zich ontpopt als een intellectueel die met theatrale middelen het vanzelfsprekende ter discussie stelt en ingaat tegen het kuddedenken.

Rob Hartmans, Freek: de cultuurkritiek van een komiek, Ambo/Anthos, 2014.

 

Henk van Gelder: Bram

 
Bram Vermeulen (1946–2004) was al bekend als volleyballer, toen hij de nog onbekende Freek de Jonge meesleepte in het grote Neerlands Hoop-avontuur, waarmee het cabaret in de jaren zeventig volledig overhoop werd gehaald. Maar toen Freek zich abrupt afwendde om solo verder te gaan, viel Bram in een zwart gat – en het duurde nog jaren voordat hij zijn draai weer vond, als een eigenzinnige artiest die liederen zong alsof zijn leven ervan afhing.

Tien jaar na Brams plotselinge dood ontrafelt Henk Van Gelder het veelbewogen leven van de gangmaker, de spelverdeler en de grappenmaker, die een waarheidszoeker en een reïncarnatiegelovige werd.

Henk van Gelder, Bram, Nijgh & Van Ditmar, 2014.

 

Just Enschede: Rock & roll cabaret

 

Neerlands Hoop in Bange Dagen was het meest vernieuwende en spraakmakende cabaret van de jaren zeventig. Met hun dynamische shows en up-tempo humor trokken volleybal-international Bram Vermeulen en domineeszoon Freek de Jonge een jong en gretig publiek de theaters binnen – en lieten het alle hoeken van de zaal zien. Hun betekenis laat zich samenvatten als: Bram en Freek hebben de rock & roll in het cabaret geïmporteerd.
Just Enschedé was al die jaren hun manager en stond er met zijn neus bovenop. In Rock & roll cabaret haalt hij herinneringen op aan die turbulente periode. Hij schetst een intiem portret van Bram en Freek en schrijft over hun theatertriomfen en de onvermijdelijke breuk waar ze samen op afstevenden.

Just Enschede, Rock & roll cabaret. Mijn jaren met Bram Vermeulen en Freek de Jonge, Nieuw Amsterdam, 2014.

 

Kleine presentatie uit het archief

 

Ter gelegenheid van deze boekensalon is in de hal een kleine selectie te zien van foto’s, correspondentie en programma’s van Bram en Freek uit de Theatercollectie.

 

Datum en aanmelding

 
Datum: dinsdag 9 december
Tijd: 17.00–19.30 uur
Locatie: Bijzondere Collecties, Oude Turfmarkt 129
Prijs: gratis
Aanmelden verplicht via: Website Bijzondere Collecties UvA.

󰁓
󰀩